Najnowsze artykuły
Najczęściej czytane artykuły
Regulamin organizacyjny
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
MUZEUM „GÓRNOŚLĄSKI PARK ETNOGRAFICZNY W CHORZOWIE”
CZĘŚĆ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- MGPE posiada osobowość prawną i działa na podstawie niniejszego Regulaminu, dla którego podstawę prawną stanowią:
- Statut Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie” nadanego Uchwałą Nr V/43/2/2013 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 28 października 2013 roku;
- Ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 87 z późn. zm.);
- Ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 385 z późn. zm.);
- Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 840 z późn. zm.).
- MGPE jest wojewódzką samorządową instytucją kultury, dla której organizatorem jest Województwo Śląskie.
- Siedzibą MGPE jest Chorzów. Terenem działania Muzeum jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej i zagranica.
- MGPE jest wpisane do:
- Rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Województwo Śląskie, pod numerem RIK-M/14/99;
- Państwowego Rejestru Muzeów, prowadzonego przez Ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, pod numerem PRM/129/2017.
- MGPE używa podłużnej pieczęci z pełną nazwą Muzeum i jego adresem albo okrągłej pieczęci z wizerunkiem orła ustalonym dla godła Rzeczpospolitej Polskiej oraz pełną nazwą Muzeum w otoku. MGPE może używać skróconej nazwy w brzmieniu: Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny”.
- Kierownikiem MGPE jest Dyrektor. Podczas nieobecności Dyrektora funkcję kierownika MGPE pełni Zastępca Dyrektora, a w przypadku jego braku lub nieobecności osoba wyznaczona i upoważniona pisemnie przez Dyrektora.
Zastępcę Dyrektora zatrudnia i rozwiązuje z nim stosunek pracy Dyrektor, po uzyskaniu zgody Zarządu Województwa.
§ 2
Przez użyte w Regulaminie następujące określenia należy rozumieć:
- MGPE – Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”;
- Dyrektor – Dyrektor MGPE;
- Zastępca Dyrektora – Zastępca Dyrektora MGPE;
- Główny Księgowy – Główny Księgowy MGPE;
- Kierownik – kierownik Działu MGPE;
- Dział – podstawowa komórka organizacyjna MGPE; postanowienia niniejszego Regulaminu dotyczące Działu stosuje się również do Stanowiska samodzielnego oraz Sekcji;
- Sekcja – komórka organizacyjna wchodząca w skład Działu MGPE, która może zostać powołana decyzją Dyrektora w celu realizacji określonych części zadań Działu lub w celach doraźnych realizowanych przez Dział MGPE;
- Zespół – komórka organizacyjna MGPE niebędąca częścią Działu, składająca się z pracowników MGPE, a w przypadku zadań o charakterze wymagającym wiedzy eksperckiej – dodatkowo (fakultatywnie) – z osób spoza MGPE, która może zostać powołana decyzją Dyrektora, w celu realizacji określonych zadań o charakterze interdyscyplinarnym lub o szczególnym dla MGPE znaczeniu;
- Stanowisko samodzielne (także jako „Stanowisko ds.”) – komórka organizacyjna MGPE, jednoosobowa lub wieloosobowa, powstała w związku z koniecznością organizacyjnego wyodrębnienia określonej problematyki/zakresu zadań w zakresie nieuzasadniającym powołania innej komórki organizacyjnej (np. Działu, Sekcji, Zespołu), która może wchodzić w skład Działu, Sekcji lub Zespołu albo jako komórka samodzielna (podległa bezpośrednio Dyrektorowi, Zastępcy Dyrektora lub Głównemu Księgowemu).
§ 3
Regulamin Organizacyjny Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”,
zwany dalej „Regulaminem” określa:
- organizację wewnętrzną MGPE;
- kompetencje Dyrektora oraz Zastępcy Dyrektora w stosunku do komórek organizacyjnych;
- zadania Działów, Sekcji, Zespołów oraz osób wykonujących obowiązki służbowe w ramach Stanowiska samodzielnego;
- prawne formy wykonywania zadań MGPE;
- organizację kontroli wewnętrznej.
§ 4
- MGPE wykonuje w szczególności zadania określone ustawą z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 385 z późn. zm.).
- MGPE gromadzi, przechowuje, konserwuje, udostępnia oraz upowszechnia zbiory i dokumentację z zakresu budownictwa ludowego, historycznego budownictwa drewnianego i murowanego, w tym obiekty rekonstruowane oraz kultury materialnej i niematerialnej mieszkańców administracyjnego obszaru województwa śląskiego.
- MGPE gromadzi w szczególności:
- zbiory etnograficzne obejmujące wytwory kultury materialnej i niematerialnej;
- obiekty tradycyjnej architektury drewnianej i murowanej, w tym obiekty architektury wiejskiej, małomiasteczkowej, miejskiej, sakralnej i tzw. małej architektury oraz rekonstrukcje dawnych obiektów mieszkalnych, gospodarczych i o innych funkcjach;
- dzieła sztuk plastycznych, w tym malarstwa, grafiki, rzeźby, rzemiosła artystycznego i sztuki użytkowej, sztuki sakralnej, sztuki cechowej, dawnej i współczesnej sztuki ludowej;
- dokumenty historyczne obejmujące materialne i duchowe ślady działalności człowieka; przedmioty upamiętniające wydarzenia i postacie związane z dziejami regionu, w tym dokumenty, druki, fotografie, mapy.
- MGPE realizuje zadania, o których mowa w ust. 1 powyżej, w szczególności przez:
- tworzenie skansenowskiej ekspozycji dawnej wsi poprzez przenoszenie lub rekonstrukcję na terenie Muzeum wybranych zabytków regionalnego budownictwa, w tym obiektów przemysłu wiejskiego, odtwarzanie historycznego układu przestrzennego, kształtowanie i utrzymanie tradycyjnej zieleni, pielęgnację i odwzorowanie krajobrazu naturalnego i kulturowego, w tym tradycyjnej gospodarki rolnej, ogrodniczej oraz hodowli inwentarza żywego;
- tworzenie ekspozycji ukazującej rozwój budownictwa drewnianego na przestrzeni wieków;
- gromadzenie zbiorów;
- przechowywanie zbiorów, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo;
- konserwację zbiorów;
- organizowanie wystaw stałych, czasowych i objazdowych;
- organizowanie i prowadzenie badań naukowych;
- opracowywanie ekspertyz, opinii i ocen oraz udzielanie informacji z zakresu swojej działalności;
- organizowanie i prowadzenie działalności edukacyjnej;
- popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;
- udostępnianie zbiorów do celów naukowych, edukacyjnych i ekspozycyjnych;
- katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
- prowadzenie działalności wydawniczej;
- prowadzenie biblioteki w zakresie zgodnym z działalnością Muzeum;
- współpracę z polskimi i zagranicznymi instytucjami, administracją rządową i samorządową, organizacjami pozarządowymi, a także innymi osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej oraz osobami fizycznymi.
§ 5
Funkcjonowanie MGPE opiera się na zasadach:
- jednoosobowego kierownictwa służbowego;
- hierarchicznego podporządkowania;
- podziału czynności służbowych;
- indywidualnej odpowiedzialności za realizację powierzonych zadań;
- współpracy komórek organizacyjnych podczas wykonywania zadań wykraczających poza kompetencje jednej komórki organizacyjnej.
CZĘŚĆ II
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§ 6
- Podstawową strukturę organizacyjną MGPE tworzą:
- Dyrektor (D);
- Zastępca Dyrektora (DZ);
- Główny Księgowy (DGK);
- Dział Administracyjny (DA);
- Dział Edukacji i Popularyzacji (DEP);
- Dział Księgowości (DK);
- Dział Nauki (DN);
- Dział Obiektów i Zabytków Ruchomych (DOZ);
- Dział Projektów Pozabudżetowych (DP);
- Dział Promocji i Organizacji Imprez (DPI);
- Dział Techniczny (DT);
- Dział Utrzymania Zieleni (DUZ);
- Inspektor Ochrony Danych (IOD);
- Stanowisko ds. Inwentarza Żywego (DŻ);
- Stanowisko ds. Osobowych i Obsługi Klienta (DO).
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o kompetencjach komórek organizacyjnych MGPE, należy przez to rozumieć samodzielne wykonywanie decyzji na podstawie upoważnienia Dyrektora. W pozostałych przypadkach odpowiednie kompetencje komórek organizacyjnych MGPE polegają na obowiązku przygotowania projektu stosownego dokumentu do rozstrzygnięcia przez Dyrektora.
§ 7
Kierowniczymi stanowiskami w MGPE są następujące stanowiska:
- Kierownik Działu Administracyjnego;
- Kierownik Działu Edukacji i Popularyzacji;
- Kierownik Działu Księgowości - Główny Księgowy;
- Kierownik Działu Nauki;
- Kierownik Działu Obiektów i Zabytków Ruchomych;
- Kierownik Działu Promocji i Organizacji Imprez;
- Kierownik Działu Projektów Pozabudżetowych;
- Kierownik Działu Technicznego;
- Kierownik Działu Utrzymania Zieleni.
CZĘŚĆ III
PODZIAŁ KOMPETENCJI
§ 8
- Do zakresu działania i kompetencji Dyrektora należą wszystkie sprawy związane z realizacją zadań ustawowych, określonych w Statucie MGPE oraz wynikających z przepisów związanych z funkcją pracodawcy.
- Do zakresu działania Dyrektora należy współpraca z Radą Muzeum.
- Dyrektor kieruje pracą MGPE przy pomocy Zastępcy Dyrektora.
- Dyrektor może przekazać Zastępcy Dyrektora, Głównemu Księgowemu oraz poszczególnym Kierownikom swoje uprawnienia celem prawidłowego funkcjonowania poszczególnych komórek organizacyjnych.
- Uprawnienia przekazywane są w formie imiennych pisemnych upoważnień.
§ 9
Dyrektor odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie Systemu Kontroli Zarządczej.
§ 10
Do zakresu działania i kompetencji Zastępcy Dyrektora należy w szczególności:
- kompleksowe, skoordynowane z całokształtem działań Dyrektora, realizowanie zadań w zakresie spraw określonych przez Dyrektora;
- nadzorowanie i koordynowanie działalności podległych komórek organizacyjnych MGPE przekazanych do bezpośredniego nadzorowania przez Dyrektora;
- zapewnienie sprawnego funkcjonowania i właściwej organizacji pracy MGPE
oraz nadzorowanie w tym zakresie wszystkich komórek organizacyjnych.
§ 11
Do zakresu działania i kompetencji Głównego Księgowego należy w szczególności:
- wykonywanie uprawnień głównego księgowego budżetu MGPE;
- planowanie, organizowanie i obsługa budżetu MGPE w zakresie określonym
przez ustawy i Dyrektora; - sporządzanie okresowych informacji i analiz ekonomiczno-finansowych;
- sporządzanie projektów planów finansowych;
- monitorowanie wykonania planu finansowego;
- przeprowadzanie zmian planu finansowego;
- kierowanie Działem Księgowości.
§ 12
Do zakresu działania i kompetencji Kierownika w zakresie podległego mu Działu, Sekcji lub Zespołu należy w szczególności:
- terminowa realizacja zadań określonych w Regulaminie oraz powierzonych przez przełożonych i Dyrektora;
- odpowiedzialność za merytoryczną działalność Działu/Sekcji/Zespołu i wydatkowane środki finansowe;
- udział w opracowaniu nowych procedur w zakresie zadań Działu/Sekcji/Zespołu, a także usprawnienie i aktualizacja istniejących;
- zapewnienie sprawnego przepływu informacji wewnątrz Działu/Sekcji/Zespołu i między współpracującymi komórkami organizacyjnymi;
- opracowywanie projektów dokumentów w zakresie właściwości Działu;
- planowanie i organizowanie pracy Działu, a w tym opracowywanie i przydzielanie zadań, czynności i zakresu odpowiedzialności stanowisk pracy, podział pracy pomiędzy kierownika i pracowników, przestrzeganie racjonalnej organizacji pracy;
- weryfikacja i ustalanie wymogów i uprawnień wymaganych dla zgodnego z prawem wykonywania obowiązków w ramach poszczególnych stanowisk pracy w Dziale/Sekcji/Zespole, w tym dbanie o posiadanie przez każdego z pracowników Działu/Sekcji/Zespołu odpowiednich i aktualnych uprawnień do wykonywania czynności służbowych przydzielonych danemu pracownikowi;
- niezwłoczne zgłaszanie obiektywnie uzasadnionego zapotrzebowania na usługi zewnętrzne, dostawy lub roboty budowlane w razie braku możliwości wykonania zadania będącego w kompetencji Działu/Sekcji/Zespołu, w tym w szczególności w zakresie w jakim wykonanie określonych czynności wymaga posiadania odpowiednich uprawnień/koncesji/pozwoleń, którymi nie dysponuje kadra lub Muzeum;
- ścisła współpraca z innymi niż kierowany Dział/Sekcja/Zespół komórkami organizacyjnym w celu realizacji zadań Działu/Sekcji/Zespołu, w tym inicjowanie działań w celu uzyskania danych lub informacji niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań Działu/Sekcji/Zespołu;
- ścisła współpraca z Działem Projektów Pozabudżetowych i dostarczanie do tego działu wszystkich niezbędnych materiałów i danych koniecznych do złożenia wniosku o środki pozabudżetowe;
- ścisła współpraca z Działem Promocji i Organizacji Imprez i dostarczanie do tego działu informacji niezbędnych do tworzenia materiałów, publikacji, nagrań służących promocji działalności MGPE;
- przestrzeganie legalności, gospodarności i dokonywanie wstępnej oceny celowości wydatkowania przez Dział/Sekcję/Zespół mu podległy środków publicznych;
- prawidłowa realizacja procesów zgodnie z Systemem Kontroli Zarządczej;
- reprezentowanie Działu/Sekcji/Zespołu, na zewnątrz;
- opracowywanie i przydzielanie pisemnych, indywidualnych zakresów czynności, uprawnień i odpowiedzialności pracownikom Działu/Sekcji/Zespołu, bieżąca aktualizacja oraz regularne rozliczanie pracowników z powierzonych czynności;
- nadzorowanie i kontrola pracy podległych pracowników oraz okresowa ocena ich pracy;
- wnioskowanie o przyznanie wyróżnień, nagród, awansu lub zastosowanie kary wobec podległych pracowników;
- prowadzenie wewnętrznych szkoleń w zakresie spraw prowadzonych przez Dział/Sekcję/Zespół;
- kontrolowanie przestrzegania dyscypliny pracy;
- dbałość o należytą ochronę tajemnicy państwowej i służbowej;
- bieżąca analiza przepisów prawa dotyczących działalności Działu/Sekcji/Zespołu, informowanie o zmianach przepisów prawnych Dyrektora, przygotowanie planu i wdrażanie zmian zapewniających zgodne z aktualnie obowiązującymi powszechnymi przepisami prawa realizowanie zadań przez Dział, za który odpowiada kierownik;
- podejmowanie współpracy z innymi Kierownikami celem lepszej realizacji zadań MGPE;
- współdziałanie z podmiotami zewnętrznymi współpracującymi z MGPE w celu realizacji zadań kierowanego Działu/Sekcji/Zespołu, w szczególności z zewnętrzną kancelarią prawną, w tym z radcami prawnymi świadczącymi pomoc prawną na rzecz MGPE;
- przygotowanie korespondencji wychodzącej w zakresie merytorycznym Działu/Sekcji/Zespołu;
- prowadzenie działań związanych z zapotrzebowaniem Działu/Sekcji/Zespołu na usługi, dostawy lub roboty budowlane w sposób zapewniający zgodność z przepisami powszechnie obowiązującymi, w szczególności z ustawą z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1605 z późn. zm.) i/lub wewnętrznym regulaminem udzielania zamówień publicznych, w szczególności w zakresie obejmującym obsługę merytoryczną realizowanych wniosków i postępowań mających na celu udzielenie zamówienia publicznego, w tym poprzez ścisłą współpracę z odpowiednią komórką organizacyjną;
- dbałość o przestrzeganie przez pracowników wysokiej kultury osobistej w pracy i w kontaktach z otoczeniem.
§ 13
- Z własnej inicjatywy lub na wniosek Kierownika Działu lub osoby na Stanowisku samodzielnym, Dyrektor może tworzyć i likwidować:
- Sekcje;
- Zespoły,
określając strukturę, cel, zakres i czas ich działania.
- Sekcja podlega Kierownikowi Działu, w ramach którego została utworzona.
- Zespół podlega Dyrektorowi lub wyznaczonemu przez niego Kierownikowi Działu bądź Zastępcy Dyrektora lub Głównemu Księgowemu.
- Stanowisko samodzielne podlega Dyrektorowi lub wyznaczonemu przez niego Kierownikowi Działu bądź Zastępcy Dyrektora lub Głównemu Księgowemu.
CZĘŚĆ IV
ZAKRES DZIAŁAŃ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
§ 14
Do zakresu działań każdej z komórek organizacyjnych należy, w szczególności:
- terminowa i zgodna z przepisami realizacja zadań, w tym w szczególności przestrzeganie przy realizacji zadań wymogów dotyczących posiadanych uprawnień/kwalifikacji osób wykonujących zadanie;
- przygotowywanie projektów aktów prawnych Dyrektora, w zakresie prowadzonych spraw, wykonywanie decyzji Dyrektora przekazanych do realizacji;
- współdziałanie z administracją rządową, samorządami, samorządowymi jednostkami organizacyjnymi oraz komórkami organizacyjnymi MGPE w zakresie prowadzonych spraw;
- opracowywanie wniosków do projektów planów inwestycyjnych MGPE oraz realizacja zadań wynikających z przyjętych programów;
- przygotowywanie planów finansowych dochodów i wydatków zgodnie z procedurą przygotowywania i uchwalania budżetu MGPE;
- realizacja dochodów budżetowych na zasadach i w terminach określonych przepisami;
- dysponowanie środkami finansowymi na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Dyrektora w granicach kwot określonych w budżecie;
- udzielanie informacji dotyczących zadań Działu/Sekcji/Zespołu w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami;
- przygotowywanie ocen, analiz, informacji, opracowań i sprawozdań (w tym do GUS) w zakresie przydzielonych zadań;
- prowadzenie dokumentacji w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami, w tym przygotowywanie i przekazywanie akt do archiwum;
- prowadzenie w MGPE praktyk zawodowych, staży oraz wolontariatu;
- administrowanie informatycznymi (komputerowymi) bazami danych oraz plikami związanymi ze sprawami Działu;
- współpraca z organami kontroli w zakresie przydzielonych obowiązków;
- opracowywanie sprawozdań z realizacji zadań;
- współpraca z podmiotami zewnętrznymi w zakresie działalności Działu/Sekcji/Zespołu;
- wykonywanie innych zadań powierzonych przez Dyrektora lub osobę upoważnioną;
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnym w celu realizacji zadań Działu/Sekcji/Zespołu, w tym inicjowanie działań w celu uzyskania danych lub informacji niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań;
- współdziałanie z podmiotami zewnętrznymi współpracującymi z MGPE w celu realizacji zadań Działu/Sekcji/Zespołu, w szczególności z zewnętrzną kancelarią prawną, w tym z radcami prawnymi świadczącymi pomoc prawną na rzecz MGPE;
- analizowanie i składanie wniosków do Dyrektora w zakresie powołania Zespołu do realizacji zagadnień interdyscyplinarnych, które wymagają współpracy określonych komórek organizacyjnych;
- udział w procesie szkolenia nowo przyjętych pracowników MGPE w zakresie działalności komórki organizacyjnej.
§ 15
DZIAŁ OBIEKTÓW I ZABYTKÓW RUCHOMYCH
Obszar aktywności Działu Obiektów i Zabytków Ruchomych obejmuje nadzór i opiekę nad obiektami i zabytkami ruchomymi – zgodnie z zapisami ustawy o muzeach (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 385 z późn. zm.) oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 840 z późn. zm.), a w szczególności:
- prowadzenie bieżącej dokumentacji obiektów zabytkowych, ewidencji zbiorów i ich opracowywanie naukowe;
- prowadzenie bieżącej kontroli stanu technicznego zabytkowych obiektów muzealnych, w tym doraźnych i okresowych ich przeglądów;
- wykonywanie i nadzorowanie prac inwentaryzacyjnych obiektów przewidzianych
do przeniesienia do MGPE oraz innych obiektów o istotnym znaczeniu dla historii budownictwa ludowego; - przeprowadzanie uzgodnień projektów architektoniczno–budowlanych
oraz dokumentacji naukowo–technicznej nowo wznoszonych obiektów; - opracowywanie wytycznych do prac remontowo–konserwatorskich, a także prowadzenie nadzoru merytorycznego nad ich przebiegiem;
- prowadzenie nadzoru robót budowlanych ze strony inwestora przy obiektach wchodzących w skład ekspozycji MGPE i nowo wznoszonych;
- podejmowanie problemów badawczych poprzez badania terenowe, kwerendy archiwalne i biblioteczne w zakresie kultury materialnej, a zwłaszcza zabytków budownictwa;
- opracowywanie szczegółowych założeń ekspozycyjnych;
- uzupełnianie kolekcji muzealiów i pomocy wystawienniczych;
- realizowanie wystaw stałych i czasowych oraz współtworzenie ich scenariuszy, opieka oraz organizowanie oprowadzania po wystawach;
- aranżacja wnętrz zabytkowych obiektów, w tym umieszczonych w nich wystaw stałych;
- prowadzenie prac konserwatorskich i badań specjalistycznych zabytków sztuki ludowej i rzemiosła artystycznego;
- organizowanie konferencji i sesji konserwatorskich oraz nowych form oprowadzania po ekspozycji;
- współpraca z Działem Projektów Pozabudżetowych w procesie przygotowania wniosków o dofinansowanie w zakresie aspektów merytorycznych procedowanych przez wskazany Dział wniosków.
§ 16
DZIAŁ NAUKI
Obszar aktywności Działu Nauki obejmuje prowadzenie działalności naukowej – zgodnie z zapisami ustawy o muzeach oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, a w szczególności:
- podejmowanie problemów badawczych poprzez badania terenowe, kwerendy archiwalne i biblioteczne w zakresie kultury niematerialnej;
- opracowywanie wyników badań w postaci sprawozdań, artykułów naukowych, prac syntetyzujących i popularno-naukowych;
- redakcja, korekta i nadzór nad procesem wydawniczym publikacji MGPE, w tym Rocznika MGPE, naukowych i popularno-naukowych serii wydawniczych oraz przewodników i katalogów;
- organizowanie konferencji i sesji naukowych oraz wykładów i spotkań popularno-naukowych oraz nowych form oprowadzania po ekspozycji;
- współtworzenie scenariuszy wystaw stałych i czasowych;
- prowadzenie spraw kontaktów krajowych i zagranicznych MGPE, a w szczególności organizacja współpracy z muzeami etnograficznymi;
- prowadzenie biblioteki zakładowej i wymiany wydawnictw;
- opracowywanie materiałów fotograficznych i filmowych;
- digitalizacja baz danych zbiorów muzealnych (fotograficznych i opisowych);
- prowadzenie dokumentacji multimedialnej (fotograficznej, filmowej i nagrań);
- współpraca w opracowywaniu naukowym zbiorów;
- nadzór merytoryczny i współpraca z Działem Edukacji i Popularyzacji w zakresie treści i koncepcji jego działalności;
- Współpraca z Działem Projektów Pozabudżetowych w procesie przygotowania wniosków o dofinansowanie;
- konsultacje merytoryczne treści dotyczących działalności MGPE;
- uzgadnianie treści narracji przewodnickich.
§ 17
DZIAŁ EDUKACJI I POPULARYZACJI
Do zadań Działu Edukacji i Popularyzacji należy w szczególności:
- działalność edukacyjna w postaci zajęć edukacyjnych (lekcji muzealnych, pokazów i warsztatów), wykładów, odczytów i artykułów popularno-naukowych z zakresu swojej specjalności;
- nadzór merytoryczny nad obsługą zwiedzających i organizowanie służby przewodnickiej;
- organizowanie akcji oświatowych i innych przedsięwzięć związanych z edukacją kulturalną dzieci i młodzieży, w tym: współpraca z instytucjami;
- prowadzenie sprzedaży usług w zakresie pokazów i warsztatów rękodzieła ludowego, usług przewodników;
- organizacja obsługi ekspozycji;
- konsultowanie z Działem Obiektów i Zabytków Ruchomych oraz Działem Nauki zajęć edukacyjnych i narracji przewodnickich;
- współpraca z Działem Promocji i Organizacji Imprez w zakresie prowadzenia działań informacyjnych na temat oferty edukacyjnej;
- współpraca z Działem Projektów Pozabudżetowych w zakresie sprzedaży usług MGPE oraz w przygotowaniu wniosków o dofinansowanie.
§ 18
DZIAŁ PROMOCJI i ORGANIZACJI IMPREZ
Do zadań Działu Promocji i Organizacji Imprez należą sprawy zawiązane z promocją MGPE i jego przedsięwzięć, w szczególności:
- promowanie atrakcji i wszelkich przedsięwzięć realizowanych przez MGPE;
- sprawy związane z organizacją imprez z zakresu upowszechniania kultury ludowej, a w szczególności:
- organizacja imprez własnych na terenie MGPE upowszechniających kulturę ludową;
- przygotowanie scenariuszy imprez, ich budżetów, planu promocji oraz prawidłowe i terminowe ich rozliczanie;
- współpraca z podmiotami zewnętrznymi w zakresie działalności działu, w tym nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z mediami oraz aktywna współpraca
z mediami na rzecz kreowania pozytywnego wizerunku MGPE; - współpraca z komórkami merytorycznymi w zakresie pozyskiwania informacji niezbędnych do prowadzenia działań PR;
- bieżące przekazywanie ukazujących się materiałów informacyjnych na temat MGPE odpowiednim komórkom organizacyjnym MGPE;
- monitoring mediów w zakresie publikacji na temat MGPE;
- przygotowywanie i dystrybucja materiałów promocyjnych;
- udział w targach, giełdach i innych imprezach promujących MGPE;
- prowadzenie bazy danych o MGPE i popularyzowanie go na rynku krajowym
i zagranicznym; - nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem strony internetowej MGPE oraz obsługa kont w mediach społecznościowych;
- przygotowanie pism okolicznościowych na potrzebę Dyrektora;
- opracowywanie bieżących i długofalowych analiz frekwencji w Muzeum
oraz jego postrzegania przez zwiedzających; - rozpoznawanie i diagnozowanie potrzeb oraz oczekiwań odbiorców, do których kierowane są atrakcje i przedsięwzięcia realizowane w MGPE;
- obsługa systemów multimedialnych i sprzętu akustycznego;
- współpraca z Działem Projektów Pozabudżetowych w procesie przygotowania wniosków o dofinansowanie.
§ 19
DZIAŁ ADMINISTRACYJNY
Do zadań Działu Administracyjny należy w szczególności:
- prowadzenie kancelarii ogólnej i archiwum zakładowego;
- prowadzenie sekretariatu Dyrektora i Zastępcy Dyrektora;
- nadzór i koordynacja w zakresie systemu kontroli zarządczej MGPE;
- nadzór i koordynacja w zakresie udzielanych zamówień publicznych, w tym prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia prowadzonych na podstawie ustawy Pzp;
- nadzór i koordynacja w zakresie centralnej ewidencji umów;
- nadzór i koordynacja w zakresie ochrony przeciwpożarowej, ochrony osób i mienia;
- bieżąca kontrola oraz obsługa budynku wielofunkcyjnego i innych budynków gospodarczych oraz zaplecza sanitarnego z wyłączeniem nieruchomości zabytkowych lub zabytków stanowiących ekspozycję MGPE w rozumieniu ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 840 z późn. zm.);
- administrowanie infrastrukturą informatyczną oraz telekomunikacyjną;
- zaopatrzenie w usługi i dostawy niezbędne w bieżącej działalności;
- prowadzenie spraw w zakresie ubezpieczeń mienia MGPE, w tym ubezpieczeń komunikacyjnych;
- prowadzenie spraw w zakresie podatków i opłat lokalnych oraz opłat środowiskowych;
- prowadzenie ewidencji ilościowej składników majątku MGPE oraz ewidencji kontroli;
- prowadzenie dokumentacji wymaganej właściwymi przepisami;
- koordynacja współpracy/umów z zakresu obsługi prawnej MGPE;
- Współpraca z Działem Projektów Pozabudżetowych w procesie przygotowania wniosków o dofinansowanie.
§ 20
STANOWISKO DS. OSOBOWYCH I OBSŁUGI KLIENTA
Zakres kompetencji Stanowiska ds. Osobowych i Obsługi Klienta obejmuje prowadzenie spraw pracowniczych i związanych z obsługą klienta, w szczególności:
- analizowanie struktury zatrudnienia z uwzględnieniem potrzeb poszczególnych komórek organizacyjnych;
- przygotowywanie projektów zasad zatrudniania, awansowania i oceny pracowników MGPE;
- prowadzenie spraw związanych z zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników stałych
MGPE; - prowadzenie spraw związanych z formami zatrudnienia pracowników sezonowych MGPE;
- prowadzenie spraw związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników MGPE;
- prowadzenie dokumentacji pracowniczej, w tym akt osobowych pracowników MGPE;
- sporządzanie list płac;
- sprawowanie nadzoru w zakresie dyscypliny pracy;
- ewidencja czasu pracy;
- koordynowanie szkoleń wprowadzających z zakresu działalności MGPE dla nowozatrudnionych pracowników;
- prowadzenie spraw związanych z realizacją umów cywilno-prawnych;
- prowadzenie spraw związanych z podatkiem PIT i rozliczenia z ZUS i PFRON;
- prowadzenie spraw związanych z dysponowaniem środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- koordynacja współpracy/umów z zakresu usług BHP;
- prowadzenie spraw związanych z odznaczaniem i wyróżnianiem pracowników;
- prowadzenie kasy biletowej;
- prowadzenie komisu;
- prowadzenie magazynu wydawnictw;
- organizowanie i nadzór nad pracą punktu informacji turystycznej, w tym sprzedaż wydawnictw, produktów regionalnych, pamiątek.
§ 21
DZIAŁ KSIĘGOWOŚCI
Do zadań Działu Księgowości należy w szczególności:
- opracowywanie projektów i planów finansowych MGPE oraz sprawozdań
z wykonania tych planów za dany rok kalendarzowy; - opracowywanie harmonogramów realizacji budżetu, ewidencjonowanie zmian
w planie finansowym, weryfikacja wydatków; - udzielanie bieżącego instruktażu w sprawach budżetowych dla działów MGPE;
- prowadzenie spraw związanych z zaciąganiem kredytów przez MGPE
oraz lokowanie wolnych środków finansowych; - gospodarowanie funduszem płac MGPE;
- prowadzenie spraw związanych z bankową obsługą rachunków budżetu MGPE;
- prowadzenie rachunkowości MGPE – w szczególności sprawdzanie dowodów księgowych pod względem formalno–rachunkowym, regulowanie zobowiązań, opracowywanie rocznych sprawozdań finansowych, bilansu, rachunku zysków
i strat, informacji dodatkowych do tych sprawozdań oraz innych dokumentów wymaganych obowiązującymi przepisami prawa; - prowadzenie spraw związanych z rozliczeniami publicznoprawnymi, w zakresie podatków (w tym podatek VAT, CIT), opłat i składek;
- prowadzenie ewidencji wartościowej majątku MGPE;
- ustalanie różnic inwentaryzacyjnych pomiędzy spisem a ewidencją księgową
oraz wycena pozycji spisu; - przejmowanie na majątek MGPE rzeczy ruchomych, nabytych w drodze spadków
i darowizn; - prowadzenie ewidencji obrotu oraz podatku należnego poprzez rejestrowanie sprzedaży usług i przy pomocy kasy fiskalnej;
- wykonywanie analiz ekonomicznych i finansowych;
- organizacja i nadzór spraw finansowych w zakresie własnej działalności gospodarczej;
- kontakt z odpowiednimi instytucjami, ich departamentami lub podmiotami w zakresie związanym z pozyskanym finansowaniem;
- nadzorowanie dokumentacji rozliczeniowej w zakresie pozyskanych środków krajowych i zagranicznych;
- Współpraca z Działem Projektów Pozabudżetowych w procesie przygotowania wniosków o dofinansowanie.
§ 22
DZIAŁ PROJEKTÓW POZABUDŻETOWYCH
Do zadań Działu Projektów Pozabudżetowych należy w szczególności:
- przygotowywanie wniosków lub aplikacji o dofinansowanie projektów ze środków krajowych i zagranicznych, przygotowywanie i opracowywanie niezbędnych dokumentów;
- współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi w celu pozyskania merytorycznego wsadu do przygotowywanych projektów;
- nadzór nad prawidłowym wydatkowaniem dotacji oraz analizowanie postępu finansowego realizacji projektów;
- współpraca z Instytucjami Pośredniczącymi i Instytucjami Zarządzającymi;
- prowadzenie dokumentacji rozliczeniowej w zakresie pozyskanych środków krajowych i zagranicznych;
- monitoring i formalny nadzór nad procesem realizacji projektów dofinansowanych
z funduszy krajowych i zagranicznych; - poszukiwanie partnerów do realizacji zadań merytorycznych MGPE w formie projektów;
- pozyskiwanie organizatorów imprez komercyjnych i współpraca z nimi;
- pozyskiwanie sponsorów i reklamodawców;
- koordynowanie sprzedaży usług własnych.
§ 23
DZIAŁ TECHNICZNY
Do zadań działu należy obsługa techniczna MGPE, a w szczególności:
- opracowanie we współpracy z kierownikami innych komórek harmonogramu pracy działu zgodnie ze zgłaszanym zapotrzebowaniem;
- nadzór i rzetelność/terminowość realizacji zleconych zadań;
- prowadzenie prac remontowych wskazanych obiektów muzealnych, zgodnie z otrzymanymi wytycznymi;
- prowadzenie prac związanych z bieżącym utrzymaniem kubaturowych obiektów zabytkowych i zaplecza MGPE;
- prowadzenie bieżącej kontroli, napraw i konserwacji stanu technicznego instalacji znajdujących się w budynkach administracyjnych, pomieszczeniach gospodarczych i zabytkach nieruchomych w rozumieniu ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 840 z późn. zm.);
- bieżąca kontrola i konserwacja instalacji elektrycznej w budynkach administracyjnych pomieszczeniach gospodarczych oraz w obiektach muzealnych MGPE;
- prowadzenie prac stolarskich;
- bieżąca obsługa techniczna budynku wielofunkcyjnego i innych budynków gospodarczych;
- utrzymanie porządku na terenie MGPE;
- kompleksowa obsługa kotłowni;
- bieżąca kontrola, naprawa i konserwacja urządzeń i narzędzi elektrycznych;
- niezwłoczne usuwanie awarii urządzeń i instalacji elektrycznych lub innych, które wpływają na działalność Muzeum;
- zabezpieczenie prawidłowego połączenia i działania instalacji i urządzeń elektrycznych podczas imprez organizowanych na terenie Muzeum MGPE;
- naprawa instalacji i urządzeń elektrycznych zgodnie z posiadanymi uprawnieniami;
- dokonywanie pomiarów instalacji elektrycznej zgodnie z posiadanymi uprawnieniami i obowiązującymi przepisami;
- nadzór nad taborem samochodowym, w tym obsługa i prowadzenie samochodu służbowego i innych pojazdów oraz sprzętu zmechanizowanego będącego w posiadaniu MGPE;
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej przebiegu pojazdów MGPE;
- bieżąca kontrola stanu technicznego pojazdów oraz zgłaszanie potrzeb w zakresie napraw i remontów powierzonego sprzętu i pojazdów;
- bieżąca kontrola terminów okresowych przeglądów technicznych oraz opłat ubezpieczonych pojazdów;
- prowadzenie ewidencji narzędzi i maszyn oraz nadzór nad parkiem maszynowym MGPE;
- bieżąca kontrola stanu technicznego używanych w MGPE narzędzi i maszyn oraz ich konserwacja i drobne naprawy;
- obsługa techniczna imprez własnych i komercyjnych organizowanych w MGPE;
- wsparcie obsługi systemów wodnych na terenie MGPE;
- wsparcie w sprawowaniu opieki na inwentarzem żywym należącym do MGPE;
- rozpalanie i nadzorowanie ognisk zamawianych przez zorganizowane grupy zwiedzających;
- Współpraca z Działem Projektów Pozabudżetowych w procesie przygotowania wniosków o dofinansowanie.
24
STANOWISKO DS. INWENTARZA ŻYWEGO
Zakres kompetencji Stanowiska samodzielnego ds. Inwentarza Żywego obejmuje wszelkie sprawy związane z opieką nad inwentarzem żywym, w szczególności:
- nadzór i bieżąca opieka nad żywym inwentarzem MGPE;
- bieżąca kontrola stanu technicznego używanych narzędzi i maszyn oraz zgłaszanie usterek do Działu Technicznego;
- prowadzenie dokumentacji wymaganej właściwymi przepisami;
- współpraca z podmiotami zewnętrznymi w zakresie prowadzonych spraw, w tym z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Agencją Rynku Rolnego, Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
- Współpraca z Działem Projektów Pozabudżetowych w procesie przygotowania wniosków o dofinansowanie.§ 25
DZIAŁ UTRZYMANIA ZIELENI
Do zadań Działu należą sprawy związane z nadzorem merytorycznym nad bieżącym utrzymaniem zieleni na terenie MGPE, a w szczególności:
- kompleksowa opieka nad terenami zielonymi MGPE we współpracy z Działem Technicznym;
- utrzymanie i kompleksowa obsługa systemów wodnych na terenie MGPE;
- przygotowywanie projektów dotyczących krajobrazu, zieleni i nadzór nad ich realizacją;
- prowadzenie dokumentacji wymaganej właściwymi przepisami;
- przygotowywanie i realizacja planów wycinki i nasadzeń drzew, roślin ozdobnych i zieleni niskiej;
- bieżąca kontrola stanu technicznego używanych narzędzi i maszyn oraz zgłaszanie usterek do Działu Technicznego;
- współpraca z podmiotami zewnętrznymi w zakresie działalności Działu, w tym z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
- współpraca z Działem Projektów Pozabudżetowych w procesie przygotowania wniosków o dofinansowanie.
§ 26
INSPEKTOR OCHRONY DANYCH
Do zadań Inspektora Ochrony Danych (Stanowisko samodzielne) w rozumieniu Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), należy zapewnienie przetwarzania danych osobowych w MGPE zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności:
- informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe o wynikających z obowiązujących przepisów obowiązkach oraz doradztwo w tym zakresie;
- monitorowanie przestrzegania rozporządzenia, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty;
- sporządzanie raportów wraz z zaleceniami dotyczących usunięcia nieprawidłowości
w systemie bezpieczeństwa ujawnionych podczas prowadzonych okresowych audytów i przeglądów bezpieczeństwa; - udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- współpraca z organem nadzorczym;
- umożliwienie organowi nadzorczemu oraz osobom, których dane dotyczą nawiązania i utrzymania kontaktu z inspektorem ochrony danych w sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych.
§ 27
Szczegółowy wykaz obowiązków i odpowiedzialności poszczególnych pracowników MGPE zawierają ich indywidualne zakresy czynności.
CZĘŚĆ V
FORMY PRAWNE STOSOWANE PRZY WYKONYWANIU ZADAŃ MGPE
§ 28
- Dyrektor podejmuje rozstrzygnięcia w następujących formach:
- zarządzenia;
- polecenia;
- upoważnienia;
- zapisy w protokołach;
a także w innych formach, przewidzianych przez odrębne przepisy prawa.
- Dyrektor wydaje zarządzenia w sprawach:
- rozstrzyganych na podstawie szczegółowych upoważnień zawartych w ustawach
i aktach wykonawczych; - o charakterze generalnym, a w szczególności ustalania zasad i trybów postępowania;
- powoływania komisji;
- dotyczących budżetu MGPE;
- innych, gdy przepisy prawa tak stanowią.
- rozstrzyganych na podstawie szczegółowych upoważnień zawartych w ustawach
- Dyrektor wydaje polecenia w sprawach obowiązków pracowniczych,
w celu ich konkretyzacji. - W sprawach, które nie wymagają podjęcia zarządzenia lub wydania polecenia, Dyrektor może dokonywać zapisów w protokołach.
CZĘŚĆ VI
ZASADY OPRACOWYWANIA AKTÓW PRAWNYCH
ORAZ ICH WYKONYWANIA
§ 29
- Koncepcje aktów prawnych Dyrektora przygotowują właściwe komórki organizacyjne na polecenie Dyrektora, Zastępcy Dyrektora i Głównego Księgowego lub z własnej inicjatywy.
- Osoba zlecająca opracowanie aktu prawnego powinna:
- określić cel i założenia danego projektu;
- załączyć uzasadnienie do tego projektu.
- Projekty aktów prawnych przygotowywane są przez radcę prawnego lub adwokata zgodnie z wymogami powszechnie obowiązującego prawa.
- Projekty aktów prawnych wymagają uzgodnienia z Głównym Księgowym, jeżeli dotyczą budżetu lub wywołują skutki finansowe.
§ 30
Wykonywanie zarządzeń Dyrektora oraz poleceń Dyrektor powierza właściwym działom.
CZĘŚĆ VII
ORGANIZACJA DZIAŁALNOŚCI KONTROLNEJ
§ 31
Kontrolę w stosunku do komórek organizacyjnych MGPE sprawują: Dyrektor, Zastępca Dyrektora, Główny Księgowy i Kierownicy komórek organizacyjnych w stosunku do zadań realizowanych
przez podległych im pracowników.
§ 32
Tryb i szczegółowe zasady przeprowadzania kontroli określa odrębne zarządzenie Dyrektora.
CZĘŚĆ VIII
POSTANOWIENIE KOŃCOWE
§ 33
Zmian w Regulaminie może dokonać Dyrektor w trybie przyjętym dla jego wprowadzenia.