Najnowsze artykuły
Najczęściej czytane artykuły
Wniosek o zapewnienie dostępności
Wniosek o zapewnienie dostępności
Wnioski o zapewnienia dostępności dotyczące działalności Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie” można składać w następujący sposób:
- drogą pocztową na adres:
Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”, ul. Parkowa 25, 41-500 Chorzów; - drogą elektroniczną na adres:
Sekretariatu Muzeum: sekretariat@muzeumgpe-chorzow.pl.
Wzór wniosku można pobrać poniżej, w sekcji Załączniki (na dole strony) lub tutaj.
Informujemy również, iż zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny
w Chorzowie” powinno zrealizować żądanie niezwłocznie - nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku.
Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny bez zwłoki informuje
osobę, która złożyła wniosek, o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
W przypadkach uzasadnionych wyjątkowymi okolicznościami, gdy zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, podmiot publiczny niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności, co nie zwalnia podmiotu publicznego z obowiązku zapewnienia dostępu alternatywnego.
Podstawy prawne
Art. 30.
- Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, zwanym dalej „wnioskiem
o zapewnienie dostępności”. - Wniosek o zapewnienie dostępności jest wnoszony do podmiotu publicznego,
z którego działalnością jest związane żądanie zapewnienia dostępności zawarte we wniosku. - Wniosek o zapewnienie dostępności zawiera:
- dane kontaktowe wnioskodawcy;
- wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
- wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Art. 31.
- Zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności, następuje bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
- Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności, nie jest możliwe w terminie, o którym mowa w ust. 1, podmiot, o którym mowa w art. 30 ust. 2, niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
- W przypadkach uzasadnionych wyjątkowymi okolicznościami, gdy zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, podmiot publiczny niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności, co nie zwalnia podmiotu publicznego
z obowiązku zapewnienia dostępu alternatywnego, o którym mowa w art. 7. - W zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 3, podmiot publiczny uzasadnia swoje stanowisko, w szczególności wskazuje okoliczności uniemożliwiające zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności.
- W postępowaniu w przedmiocie wniosku o zapewnienie dostępności nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, z wyjątkiem przepisów dotyczących wyłączenia pracowników organu, doręczeń, sposobu obliczania terminów, uzupełniania braków formalnych
i przekazywania wniosku zgodnie z właściwością.
Art. 32.
- W przypadku gdy podmiot, o którym mowa w art. 30 ust. 2, nie zapewnił wnioskodawcy dostępności:
- w sposób i w terminie, o których mowa w art. 31 ust. 1, albo
- w terminie określonym w art. 31 ust. 2, albo
- z powodów określonych w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 31 ust. 3
– wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi na brak dostępności, zwanej dalej „skargą”.
- Skargę wnosi się do Prezesa Zarządu PFRON, w terminie 30 dni od dnia:
- w którym upłynął odpowiednio termin:
- określony w art. 31 ust. 1 albo
- wskazany w powiadomieniu, o którym mowa w art. 31 ust. 2;
- otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w art. 31 ust. 3.
- w którym upłynął odpowiednio termin:
- Skarga powinna spełniać wymagania formalne określone dla wniosku o zapewnienie dostępności, o których mowa w art. 30 ust. 3, z tym że w zakresie pkt 2–4 jest wystarczające załączenie do skargi kopii żądania zapewnienia dostępności.
- Stronami postępowania wszczętego na skutek wniesienia skargi są skarżący oraz podmiot publiczny, którego działalności dotyczy treść skargi.
- W przypadku stwierdzenia, że niezapewnienie dostępności w zakresie żądanym przez skarżącego nastąpiło na skutek naruszenia przepisów ustawy, Prezes Zarządu PFRON nakazuje podmiotowi publicznemu, w drodze decyzji, zapewnienie dostępności, wraz z określeniem:
- sposobu zapewnienia dostępności skarżącemu;
- terminu realizacji nakazu, nie krótszego niż 30 dni, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – nie krótszego niż 60 dni, od dnia doręczenia decyzji.
- Prezes Zarządu PFRON, w drodze decyzji, odmawia nakazania podmiotowi publicznemu zapewnienia dostępności, w przypadku gdy podmiot publiczny wykaże, że nie zapewnił dostępności, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, a zapewnił dostęp alternatywny, o którym mowa w art. 7, a także gdy
z innych względów skarga jest bezzasadna.
Postępowanie przed Prezesem Zarządu PFRON jest postępowaniem jednoinstancyjnym.